Arktida, kdysi opomíjený region, se stává klíčovým geopolitickým bojištěm. Díky klimatickým změnám a tání ledu získává severní mořská cesta význam jako zkratka mezi Evropou a Asií. Zatímco Rusko upevňuje svou přítomnost a Čína spolu s Indií posilují své arktické ambice, Spojené státy zaostávají.
Rusko má obrovskou výhodu, kdy jeho pobřeží tvoří polovinu arktické oblasti, což mu umožňuje rozvíjet vojenskou infrastrukturu a Moskva také úspěšně buduje flotilu ledoborců, která dominuje regionu. Čína, přestože nemá přímý přístup do Arktidy, se prezentuje jako „blízký arktický stát“ a podporuje výstavbu infrastruktury podél severní mořské cesty.
USA na druhé koleji
Spojené státy sice uznávají význam regionu, chybí jim ale strategie a adekvátní zdroje. Americká flotila ledoborců (i když mluvit o flotile je silné slovo) je zastaralá a v porovnání s ruskou naprosto nedostatečná. Navíc se USA potýkají s absencí moderní arktické infrastruktury, což omezuje jejich schopnost reagovat na změny v regionu.
Rusko disponuje více než 50 ledoborci, z nichž mnoho je jaderných. To umožňuje efektivní provoz v extrémních arktických podmínkách. Klíčové jednotky zahrnují ledoborce třídy Arktika, největší a nejvýkonnější na světě. Rusko rovněž plánuje rozšíření flotily o modernější modely. 13. ledna 2022 se na svou cestu vydal nový jaderný ledoborec Sibiř Projektu 22220 o délce 173 metrů v hodnotě přibližně 630 miliónů eur a Rusko staví se další 3 sesterské lodě.
USA mají pouze dva aktivní těžké ledoborce (Polar Star a Healy), což je v porovnání s Ruskem zcela směšné. Spojené státy začaly investovat do výstavby nové třídy ledoborců (Polar Security Cutter), ale realizace je pomalá a neustále se posouvá. Na chaos a nekoncepčnost USA ve výstavbě nových ledoborců ukazují i poslední zprávy, že dodávka prvního nového ledoborec Polar Security Cutter se pravděpodobně přenese do příštího desetiletí a náklady dosáhnou téměř trojnásobku původních odhadů z roku 2019.
Problémy v ruském ráji a funkční sankce
Baltic Shipyard, která je součástí United Shipbuilding Corporation, plánuje revidovat náklady na stavbu dvou jaderných ledoborců projektu 22220, známějších pod názvy Leningrad a Stalingrad. Podle zprávy, kterou společnost poskytla, je možné, že cena obou lodí vzroste o třetinu původně odhadovaných nákladů. Důvodů je několik, hlavně rostoucí náklady na platy zaměstnanců, inflace a rostoucí ceny dovážených dílů.
Zpočátku byly náklady na loď Leningrad, jejíž stavba začala před více než rokem, vyčísleny na 56,6 miliardy rublů. Stalingrad byl dražší, cena se odhadovala na 61,3 miliardy rublů. Odborníci z Centra pro lodní stavitelství a technologie oprav lodí však upozorňují, že skutečné náklady na stavbu by mohly dosáhnout 73 miliard rublů pro Leningrad a 79 miliard rublů pro Stalingrad. Za růstem cen stojí mimo jiné zdražení dovážených komponentů, které tvoří až 75 % nákladů na ledoborce. Od roku 2022 se jejich náklady zvýšily o 30–35 %, což přímo ovlivnilo celkový rozpočet projektů. Stejně tam má vliv na cenu lodí růst úrokových sazeb úvěrů.
Kdo zvítězí v Arktidě?
Arktida je nejen budoucím strategickým koridorem, ale také obrovským zdrojem nerostných surovin. Pokud tedy Spojené státy urychleně nepřijmou nový a efektivní přístup k regionu, riskují ještě větší ztrátu vlivu v klíčové oblasti, kde již nyní dominují Rusko (i přes finanční problémy) a nově Čína.
Zdroj: United States Coast Guard News, Forbes
Autor/licence fotografie: USCGC Polar Star, Christopher Michel – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0

